وبلاگicon
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنایع دستی و محجصولات ارگانیک گیوه آی آر

مراسم تاریخی و سنتی عروسی (زماون) پیرشالیار اورامان برگزار شد

خبرگزاری نودشه

سایت خبری ؛تحلیلی اورامانات

1

 

مراسم تاریخی و سنتی عروسی (زماون) پیرشالیار هورامان طبق روال سال های گذشته با حضور فرماندار سروآباد، امام جمعه شهر اورامان، بخشدار مرکزی، مسئولین شهرستانی، مردم منطقه اورامان، مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی روز گذشته و امروز (14 و 15 بهمن ماه ) در شهر اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد برگزار شد و فردا بعد از ظهر نیز به پایان می رسد.


مراسم سنتی عروسی پیرشالیار مراسمی بسیار کهن است، که از زمان های بسیار دور در منطقه اورامان برگزار شده و یکی از جشن ها و آیین های سنتی است، که ریشه در باورهای اساطیری و ادیان باستانی دارد.


بشیر قاسمی نائب رئیس شورای اسلامی شهر اورامان به اختصار در خصوص مراسم سنتی و تاریخی پیرشالیار مطالب جالبی بیان کرد. که در ادامه می آید.


البته وی معتقد است، آنچه که امروز در فضای مجازی و اکثر خبرگزاری ها و رسانه های جمعی در خصوص عروسی پیرشالیار وجود دارد، اطلاعات آن کاملاً درست نبوده و بر اساس برداشت های شخصی خود افراد است. و در حقیقت اصل دقیق و کامل مراسم یا یادواره پیرشالیار به شرح زیر است.


یادواره سالیانه موسوم به زماون پیرشالیار هورامان که شامل سلسله مراسماتی سنتی تاریخی است و هر سال در هورامان تخت به شیوه و سبک سنتی برگزار می شود که امسال نیز با حضور اهالی شهر اورامان و میهمانانی از نقاط مختلف استان، کشور و حتی خارج ازکشور برگزار شد.


وی می افزاید: این یادواره هرسال با انجام مراسم (خبر) در شامگاه روز پنجشنبه اولین هفته از بهمن ماه آغاز می شود، که در مراسم ( خبر ) متولیان برگزاری مراسم با ارسال گردوهایی که از باغ قدیمی منتسب به باغ پیرشالیار بدست آمده است به درب خانوارهای شهر توسط کودکان و نوجوانان فرا رسیدن مراسم زماون پیرشالیار را برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته بعد نوید می دهند.


نائب رئیس شورای شهر اورامان ادامه می دهد: در طول هفته مردم شهر و روستاهای اطراف مقدمات برگزاری یادواره پیر را فراهم می کنند، که عبارت از است؛ تهیه تنقلات، گردو و بیسکویت و ... برای مراسم کلاور وچنه کودکان ، تهیه امکانات آش سنتی پیر، آماده کردن دامهای اهدایی به مراسم زماون پیر( نه قربانی) جهت ذبح در روز مراسم و... و البته یکی از رسوم قابل توجه اینکه رسم است، در طول هفته برادران با بردن هدیه ای ( گردو ، شیرینی و..) به خواهران خود سربزنند و همچنین برادر زاده ها به عمه های خود و به قول معروف (کلاوروچنه) آنها را برایشان ببرند.

2

 

 

بشیر قاسمی می افزاید: قسمت دوم یادواره یعنی (کلاوروچنه) که مراسم خاص کودکان است از عصر روز سه شنبه از روستای سرپیر آغاز می شود و کودکان با در دست داشتن کیسه هایی به درب خانه ها مراجعه کرده و با ندای (کلاوروچنی) از صاحبخانه ها مطالبه کلاوروچنه می کنند و هر خانوار نیز چیزی را که برای این روز آماده کرده در کیسه کودکان می ریزیند و کودکان با شادمانی و کیسه های پر به خانه می گردند.

 

وی افزود: این مراسم عصر تا شب هنگام در روستای سرپیر ادامه دارد و بعد ازآن در سحرگاه روز چهارشنبه هنگام اذان صبح تا بعد از برآمدن آفتاب در خانه به خانه شهر برپاست.


وی ادامه داد: با پایان یافتن مراسم کلاوروچنه کودکان، دامها در نزدیکی خانه قدیمی پیرشالیار ذبح می  شوند و گوشت آنها جهت تهیه آش مخصوص و همچنین توزیع میان مردم شهر آماده به درون خانه قدیمی پیر برده می شود. در طول روز نیز در خانه پیر آش مخصوص مراسم پخته می شود و اکثر خانه های اورامان نیز با غذاهای سنتی از میهمانان پذیرایی می کنند.

3

 

 

قاسمی افزود: بعد از نماز عصر مراسم دف زنی و رقص عرفانی در محوطه خانه پیرشالیار تا نزدیک غروب برپا می شود.عصر روز پنجشنبه نیز این همین مراسم دف و سماع عرفانی با حضور دراویش ادامه دارد و مراسم با نشست شبانه در پنجشنبه شب (شب جمعه) در خانه پیر موسوم به (شب نیشت) و ذکر و تهلیله و شعر به پایان می رسد.



چاپ این صفحه
websaite nowdeshehcloop.ir

جستجوگر گوگل؛لطفا عبارت را وارد کنید
بسم الله الرحمن الرحیم خیر به ده سه رو چه ماما

نویسندگان ومشاوران